G2-Math-LO-5. 999 तक के अंकों को पहचानें, गिनें और लिखें; स्थानीय मान का उपयोग
करके 100 तक की संख्याओं की तुलना करें।
G2-Math-LO-5. Identify, Count, and write numerals up to 999; compare
numbers up to 100 using place value.
Introduction :
Activities :
गतिविधि : 1. नंबर चार्ट गेम
गतिविधि शुरू करने से पहले स्थानीय मान की अवधारणा की समीक्षा करें। समझाएं कि संख्याओं को सैकड़ों, दहाई और इकाई में विभाजित किया जा सकता है।
उदाहरण के लिए, संख्या 234 को इस प्रकार दर्शाया जा सकता है:
2 शतक + 3 दहाई + 4 इकाई = 234
200 + 30 + 4 = 234
अब शिक्षक सैकड़ों, दहाई और इकाई की पंक्तियों वाला एक चार्ट बना सकता है। बच्चे चार्ट को 1 से 999 तक की संख्याओं से भर सकते हैं। शिक्षक और बच्चे अब एक साथ पैटर्न का निरीक्षण कर सकते हैं। संख्या चार्ट पर 2, 5, और 10 के गुणजों को उजागर करने के लिए विभिन्न रंगों या मार्करों का उपयोग करें। व्हाइटबोर्ड या चॉकबोर्ड पर कुछ संख्याएँ लिखें और छात्रों से प्रत्येक संख्या में सैकड़ों, दहाई और एक अंक की पहचान करने के लिए कहें।
Activity: 1. Number Chart Game.
Review the concept of place value before beginning the activity. Explain that numbers can be divided into hundreds, tens, and ones.
For example, the number 234 can be represented as:
2 hundreds + 3 tens + 4 ones = 234
200 + 30 + 4 = 234
The teacher can now create a chart with rows of hundreds, tens, and ones. Children can fill the chart with numbers from 1 to 999. The teacher and children can now observe the pattern together. Use different colors or markers to highlight the multiples of 2, 5, and 10 on the number chart. Write some numbers on the whiteboard or chalkboard and ask students to identify the hundreds, tens, and ones digit in each number.
गतिविधि : 2. नंबर रेस
इस गतिविधि से पहले शिक्षक को 1 से 100 तक के नंबर कार्ड तैयार करने होंगे। इस गतिविधि में शिक्षक छात्रों को दो टीमों में विभाजित करेंगे। फिर शिक्षक प्रत्येक टीम के सामने नंबर कार्डों का एक ढेर नीचे की ओर करके रखेंगे। शिक्षक के संकेत पर, प्रत्येक टीम का पहला छात्र एक संख्या कार्ड पलटेगा, दहाई और इकाई के अंक की पहचान करेगा और बताएगा कि किस टीम को अधिक संख्या मिली है। जो छात्र दहाई और एक अंक की सही पहचान करता है और बड़ी संख्या प्राप्त करता है वह अपनी टीम के लिए एक अंक अर्जित करेगा। 10 अंक तक पहुंचने वाली पहली टीम गेम जीतती है।
Activity: 2. Number Race.
Before this activity, the teacher needs to prepare number cards from 1 to 100. In this activity, the teacher will divide the students into two teams. The teacher will then place a pile of number cards face down in front of each team. At the teacher’s signal, the first student on each team will flip over a number card, identify the tens and ones digit, and say which team got the higher number. The student who correctly identifies the tens and ones digit and gets the higher number will earn a point for their team. The first team to reach 10 points wins the game.
गतिविधि : 3. मगरमच्छ की कहानी
शिक्षक उन्हें अधिक और कम संकेतों के बारे में समझाने के लिए मगरमच्छ के मुंह के बारे में कहानी सुना सकते हैं।यहां कहानी संलग्न है-
एक समय की बात है, सकल और बेकल नाम के दो चंचल मगरमच्छ रहते थे। उन्हें नदी में खेलना बहुत पसंद था, लेकिन कभी-कभी वे इस बात को लेकर झगड़ते थे कि सबसे बड़ा मुँह किसका है।
सकल अपना मुँह चौड़ा करके कहता, “मेरा मुँह तुम्हारे मुँह से बड़ा है! देखो, मैं इसमें 8 रसीली मछलियाँ समा सकता हूँ!”
बेकल अपनी छाती फुलाकर जवाब देता, “यह कुछ भी नहीं है! मेरे मुँह में 12 मछलियाँ समा सकती हैं! यह पूरी नदी का सबसे बड़ा मुँह है!”
उनकी नोक-झोंक तब तक जारी रही जब तक कि स्वामी नाम का एक बुद्धिमान बूढ़ा मगरमच्छ तैरकर वहाँ से नहीं निकल गया। उन्होंने हँसते हुए कहा, “इसे निपटाने का एक आसान तरीका है।”
स्वामी ने एक लंबी छड़ी उठाई और जमीन पर दो प्रतीक बनाए: एक मगरमच्छ जिसका मुंह चौड़ा खुला था (>), और दूसरा जिसका मुंह छोटा खुला था (<)। “यह प्रतीक-,” उन्होंने चौड़े मुंह वाले मगरमच्छ की ओर इशारा करते हुए समझाया। ,(> “का अर्थ है ‘इससे भी बड़ा।’ इससे पता चलता है कि बेकल का मुँह, जो 10 मछलियाँ समा सकता है, सकल के मुँह से बड़ा है, जो केवल 8 मछलियाँ समा सकता है।”
सकल और बेकल अंततः समझ गए। उन्होंने स्वामी को धन्यवाद दिया और कसम खाई कि वे कभी इस बात पर बहस नहीं करेंगे कि किसका मुँह बड़ा है।
Activity: 3. The story of the crocodile
The teacher can tell them the story about the crocodile’s mouth to explain about the more and less signs. Here is the story attached-
Once upon a time, there lived two playful crocodiles named Sakal and Bekal. They loved playing in the river, but sometimes they would quarrel about who had the biggest mouth.
Sakal would open his mouth wide and say, “My mouth is bigger than yours! See, I can hold 8 juicy fish in it!”
Bekal would puff out his chest and reply, “That’s nothing! My mouth can hold 12 fish! It’s the biggest mouth in the whole river!”
Their banter continued until a wise old crocodile named Swami swam by. He laughed and said, “There’s an easy way to settle this.”
Swami picked up a long stick and drew two symbols on the ground: one crocodile with its mouth wide open (>), and the other with its mouth small open (<). “This symbol-,” he explained, pointing to the wide-mouthed crocodile. ,(> “means ‘bigger than that.’ It shows that Bekal’s mouth, which can hold 10 fish, is bigger than Sakala’s mouth, which can hold only 8 fish.”
Sakala and Bekal finally understood. They thanked Swami and vowed that they would never argue over whose mouth was bigger.
Additional resources :
Place Value Song For Kids | Ones, Tens, & Hundreds | 1st – 3rd Grade
https://storyweaver.org.in/en/stories/61666-ande-ka-phanda?mode=read
Practice Sheets :
Practice sheet 1
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Practice sheet 2
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Practice sheet 3
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Practice sheet 4
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Practice sheet 5