Theme – संचार एवं परिवहन के साधन
Means of communication & transport
G2-EVS-LO-15. दैनिक जीवन में वाहनों के उपयोग का वर्णन करें।
G2-EVS-LO-15. Describe the uses of vehicles in day to day life.
Introduction:
Activity:
Activity-1. चर्चा/संबंधित परिवहन क्षेत्र यात्राएँ
शिक्षक ज़मीन, समुद्र और हवा में परिवहन के विभिन्न तरीकों पर चर्चा कर सकते हैं। शिक्षक बच्चों को सोचने और प्रश्नों के उत्तर देने के लिए प्रोत्साहित कर सकते हैं जैसे –
-इस बारे में बात करें कि लोग जहां जा रहे हैं वहां कैसे पहुंचें (स्कूल बस, नौका नाव, कार आदि)
-शिक्षक यह भी पूछ सकते हैं कि क्या कोई हवाई जहाज, ट्रेन, बस, घोड़े आदि पर गया है।
पूछें कि छात्र प्रतिदिन स्कूल कैसे पहुँचते हैं। सुरक्षा नियमों (कारों में सीट बेल्ट, यातायात संकेतों का पालन, पैदल चलने और न चलने के संकेत) की समीक्षा करना सुनिश्चित करें।
-चर्चा करें कि पत्र, कूरियर घर पर कैसे वितरित किए जाते हैं।
-बच्चों के बीच चर्चा के लिए भी भरपूर समय छोड़ें।
-यदि संभव हो तो आसपास के फायर स्टेशनों, नौकायन के लिए स्थानीय नदी तटों, स्कूल बस की सवारी आदि के लिए फील्ड यात्राएं शामिल करें।
Discussion/Field Trips :
Teachers can discuss different modes of transportation on land, sea and in the air. Teachers can encourage children to think and come up with answers for the questions like –
- Talk about how people get to where they are going (school bus, ferry boat, car etc.)
- Teachers can also ask if anyone has been on a plane , a train, bus, a horse etc.
- Ask how students get to school everyday. Make sure to review safety rules (seat belts in cars, obeying traffic signals, walk and don’t walk signs).
- Discuss how letters,couriers are delivered at home.
- Leave lots of time for discussion among children as well.
- Incorporate field trips if possible to nearby fire stations,local river banks for boating, school bus ride etc.
G2EVSLO15 ACTIVITY 1 AUDIO.m4a
Activity 2- Making of traffic signal
Road safety traffic signal craft easy | Road safety traffic signal | How to make traffic signal
Material required for the activity
Empty juice carton
Red,green,yellow paper
Glue
Scissors
Teachers will help children in making traffic lights and discuss the significance of it . Children need to paste black paper on an empty carton and then cut all three colour circles and paste them on it. Here is the link attached for the rhyme which can be sung after the activity .
लाल बत्ती कहती थम- Lal Batti Kehti Tham – New 3D Hindi Rhymes For Children | Red Light Says Rhyme
ट्रैफिक सिग्नल बनाना
गतिविधि के लिए आवश्यक सामग्री
जूस का खाली डिब्बा
लाल, हरा, पीला कागज
गोंद
कैंची
शिक्षक बच्चों को ट्रैफिक लाइट बनाने में मदद करेंगे और इसके महत्व पर चर्चा करेंगे। बच्चों को एक खाली कार्टन पर काला कागज चिपकाना है और फिर तीनों रंग के गोले काटकर उस पर चिपका देना है। यहां कविता के लिए लिंक संलग्न है जिसे गतिविधि के बाद गाया जा सकता है।
लाल बत्ती कहती थम- Lal Batti Kehti Tham – New 3D Hindi Rhymes For Children | Red Light Says Rhyme
G2EVSLO15 ACTIVITY 2 AUDIO.m4a
Additional resources:
https://storyweaver.org.in/en/stories/598724-transportation
https://storyweaver.org.in/en/stories/4329-hawaijahaz-kaise-udate-hain?mode=read
Hindi Medium | CBSE | Class 3 | Means of Transport | ICSE | EVS | Science | FREE Tutorial
ट्रैफिक नियम | Follow Traffic Rules | Jabardast Hindi Kahaniya | Moral Story | कथा | Story
Practice:
Practice sheet 1
वर्कशीट डाउनलोड करने के लिए क्लिक करें
Practice sheet 2
वर्कशीट डाउनलोड करने के लिए क्लिक करें
Practice sheet 3