Prajayatna

Contact us on  (+91) 080-26769676

15. ವಾಹನಗಳ ವೈಶಿಷ್ಟ್ಯಗಳು

ಥೀಮ್ – ಸಂವಹನ ಮತ್ತು ಸಾರಿಗೆ ವಿಧಾನಗಳು.

ThemeMeans of communication & transport.

G1-EVS-LO-15 : ವಿವಿಧ ವಾಹನಗಳ ವೈಶಿಷ್ಟ್ಯಗಳನ್ನು ಗುರುತಿಸಿ (ಭಾಗಗಳು, ಗಾತ್ರ, ಎಂಜಿನ್, ಇಂಧನ, ಇತ್ಯಾದಿ)

G1-EVS-LO-15 : Identify features of different vehicles (parts, size, engine, fuel, etc) 

ಪರಿಚಯ : Introduction : 

ಚಟುವಟಿಕೆ : Activity : 

ಚಟುವಟಿಕೆ 1– ಪೇಪರ್ ಓರಿಗಾಮಿ (ಕಾಗದದ ವಿಮಾನ ಮತ್ತು ವೃತ್ತಪತ್ರಿಕೆ ದೋಣಿ)

ಇದೊಂದು ಮೋಜಿನ ಚಟುವಟಿಕೆಯಾಗಿದ್ದು, ದೋಣಿ, ವಿಮಾನ ಇತ್ಯಾದಿ ಸಾರಿಗೆ ಸಾಧನಗಳನ್ನು ಕಾಗದ ಅಥವಾ ವೃತ್ತಪತ್ರಿಕೆ ಮೂಲಕ ಹೇಗೆ ಮಾಡಬೇಕೆಂದು ಮಕ್ಕಳು ಕಲಿಯುತ್ತಾರೆ. ಶಿಕ್ಷಕರು ವಾಹನಗಳ ವಿವಿಧ ಭಾಗಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಮಾತನಾಡಬಹುದು ಮತ್ತು ಅವು ಹೇಗೆ ಪರಸ್ಪರ ಭಿನ್ನವಾಗಿವೆ.

Activity 1– Paper origami ( paper aeroplane and newspaper boat )

Activity 1– Paper origami ( paper aeroplane and newspaper boat )

Newspaper Boat : How to make a newspaper boat : Origami boat tutorial !!!

How To Make Amazing Paper Airplanes

This is a fun activity where children will learn how to make transport means like boat, aeroplane etc by paper or newspaper . Teachers can also talk about different parts of the vehicles and how they are different from each other.

G1EVSLO15 ACTIVITY 1 AUDIO.m4a

ಚಟುವಟಿಕೆ – 2 :  ಬೈಸಿಕಲ್ ಎಕ್ಸ್‌ಪ್ಲೋರಿಂಗ್ : 

ಇದು ಆಸಕ್ತಿದಾಯಕ ಚಟುವಟಿಕೆಯಾಗಿದ್ದು, ಶಿಕ್ಷಕರು ಚರ್ಚೆ ಮತ್ತು ಡೆಮೊಗಾಗಿ ಸಾಧ್ಯವಾದರೆ ಒಂದು ಬೈಸಿಕಲ್ ಅನ್ನು ವ್ಯವಸ್ಥೆಗೊಳಿಸಬಹುದು, ಇಲ್ಲದಿದ್ದರೆ ಶಿಕ್ಷಕರು ಸೈಕಲ್‌ನ ಫೋಟೋವನ್ನು ಸಹ ತೆಗೆದುಕೊಳ್ಳಬಹುದು. ಶಿಕ್ಷಕರು ಮಕ್ಕಳಿಗೆ ಸೈಕಲ್ ತೊಳೆಯಲು, ಸೈಕಲ್ ಸವಾರಿ ಮಾಡಲು ಅವಕಾಶ ನೀಡಬಹುದು (ನೈಜ ಸೈಕಲ್ ಬಳಸುತ್ತಿದ್ದರೆ). ಶಿಕ್ಷಕರು ಬೈಸಿಕಲ್‌ನ ವಿವಿಧ ಭಾಗಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಮಾತನಾಡಬಹುದು ಮತ್ತು ಪ್ರತಿಯೊಂದು ಭಾಗದ ಕಾರ್ಯಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಚರ್ಚಿಸಬಹುದು. ನಾವು ಸೈಕಲ್‌ನ ಗಂಟೆಯನ್ನು ಏಕೆ ಬಾರಿಸುತ್ತೇವೆ, ಯಾವಾಗ ಪೆಡಲ್ ತುಳಿಯಬೇಕು ಮತ್ತು ಯಾವಾಗ ನಿಲ್ಲಿಸಬೇಕು ಇತ್ಯಾದಿಗಳನ್ನು ಸಹ ಶಿಕ್ಷಕರು ಚರ್ಚಿಸಬಹುದು.

ಸೈಕಲ್ ಕುರಿತು ಚರ್ಚೆಯನ್ನು ಮುಗಿಸುವ ಮೊದಲು, ಶಿಕ್ಷಕರು ಸೈಕಲ್‌ನಂತಹ ಇತರ ವಾಹನಗಳನ್ನು ಅನ್ವೇಷಿಸಿದ್ದೀರಾ ಎಂದು ಮಕ್ಕಳನ್ನು ಕೇಳಬಹುದು? ಇಲ್ಲದಿದ್ದರೆ ಅವರು ಮುಂದೆ ಹೋಗಬಹುದು ಮತ್ತು ಅದೇ ಬಗ್ಗೆ ತರಗತಿಯಲ್ಲಿ ಚರ್ಚಿಸಬಹುದು.

Activity 2- Exploring Bicycle 

This is an interesting activity where the teacher can arrange one bicycle if possible for discussion and demo, otherwise the teacher can also take a photo of the cycle.Teacher can let children wash the cycle , ride the cycle ( if using a real cycle ).  Teacher can talk about various parts of the bicycle and discuss the functions of each part.Teacher can also discuss why we ring the bell of the cycle, when to paddle and when to stop etc.

Before ending the session about the cycle, the teacher can ask children whether they have explored other vehicles like cycle ? if not they can go ahead and experience and discuss in class about the same.

साइकिल चलाना सीखें | How To Learn Cycling in Hindi for Kids | Sonalika e-Gurukul

Additional resources:

Car parts vocabulary in Hindi and English | Car parts name | कार के सभी हिस्सों के नाम |

बस के पैये भाग -1| Wheels on the Bus Part-I | Hindi Rhymes for Children | HD

Train VS Plane | ट्रेन का सफर VS प्लेन का सफर | Hindi Stories | Hindi Cartoon | हिंदी कार्टून

I Saw a Ship Sailing Poem, मैंने एक जहाज को देखा, Bob the Train Hindi Rhymes and Kids Songs

Practice : ಅಭ್ಯಾಸ :

ಅಭ್ಯಾಸ ಹಾಳೆ – 1      Practise sheet – 1

Click to Download Worksheet

ಅಭ್ಯಾಸ ಹಾಳೆ – 2      Practise sheet –  2

Click to Download Worksheet

ಅಭ್ಯಾಸ ಹಾಳೆ – 3     Practise sheet –  3

Click to Download Worksheet

Powered by BetterDocs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *